درباره ما با سلام لوگوونظرسنجی وبلاگ لوگوی کنگره ودیگر امکانات | اصول مرزباني، حريمداري و پروا پيشگي؛ عدالت؛ پايبندي به عهد ايمان؛ صراحت و صداقت؛ رفق و مدارا؛ پاسداشت حقوق؛ تكليف؛ پارسايي؛ اعتدال و ميانهروي و پايبندي به كيفيت استخدام وسيله دهگانه اصول الگوي زيست مسلماني در نهجالبلاغه است. در خطبه 160 نهجالبلاغه امام علي(عليه السلام) به سيره پيامبر و الگو بودن ايشان اشاره ميكند: « وَلَقَدْ كَانَ فِي رَسُولِ اللَّهِ(صلي الله عليه و آله) كَافٍ لَكَ فِي الْأُسْوَةِ وَ دَلِيلٌ لَكَ عَلَى ذَمِّ الدُّنْيا وَ عَيبِهَا وَ كَثْرَةِ مَخَازِيهَا وَ مَسَاوِيهَا إِذْ قُبِضَتْ عَنْهُ أَطْرَافُهَا وَ وُطِّئَتْ لِغَيرِهِ أَكْنَافُهَا وَ فُطِمَ مِنْ رَضَاعِهَا وَ زُوِي عَنْ زَخَارِفِهَا » كه در واقع تأكيد بر آيه 21 سوره احزاب است. هنگامي كه از حضرت علي(عليه السلام) پرسيده ميشود كه چرا مانند پيامبر(صلي الله عليه و آله) محاسن خود را خضاب نميكند، «وَ سُئِلَ عليه السلام عَنْ قَوْلِ الرَّسُولِ (صلي الله عليه و آله) غَيرُوا الشَّيبَ وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْيهُودِ فَقَالَ إِنَّمَا قَالَ صلى الله عليه واله ذَلِكَ وَ الدِّينُ قُلٌّ فَأَمَّا الْآنَ وَ قَدِ اتَّسَعَ نِطَاقُهُ وَ ضَرَبَ بِجِرَانِهِ فَامْرُۆٌ وَ مَا اخْتَارَ »، امام در پاسخ فرمود: پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) اين حديث را آنگاه فرمود كه مسلمانان اندك بودند، اما اكنون كه اسلام گسترش و قدرت يافته است، اين دستور بستگي به اختيار هر كس دارد. در اواخر قرن اول، نخستين تلاشها براي سيرهنگاري از تاريخ پيامبر(صلي الله عليه و آله) صورت گرفت، در قرن دوم شروع «شمايلنگاري» از سيره پيغمبر(صلي الله عليه و آله) انجام گرفت كه در اين رابطه بهترين شمايلنگاري توسط ترمذي نوشته شد و بعدها كاملترين شمايل نگاري به وسيله ابن اثير صورت گرفت.
سير تحول نگارش سيره نبوي/كدام شيوه بهتر است؟در اواخر قرن سوم نيز يك گرايشي در خصوص نگارش سيره رسول اكرم(صلي الله عليه و آله) به وجود آمد كه گروهي سعي كردند با «اخلاق نگاري» بيشتر روي فضائل پيامبر(صلي الله عليه و آله) تمركز كنند، در نهايت «سنن نگاري» آخرين مرحله از نگارش سبك نبوي بود كه بيشتر بر محور رفتارهاي پيامبر به رشته تحرير در آمد. اگر به زندگي معصومين(عليهم السلام) نگاه شود، متوجه ميشويم كه زندگاني همه آنها تابع قوانين يكساني بوده است كه حتي ميتوان ادعا كرد كه چيزي به نام سيره وحدت معصومين وجود دارد، شهيد مطهري در اين باره ميگويد: ما حدود 237 سال سيره از زندگاني ائمه معصومين(عليهم السلام) داريم كه در اين 237 سال قاعدهاي عوض نشده است. اسلام تنها با جامعيت قابل عمل جواب ميدهد و به طوري كه اگر به مسائلي مانند نماز، جهاد، زكات و روزه هر كدام به طور مستقل پرداخت شود، الگوي جامعي از دين ارائه نميشود. سلامت روابط و مناسبات اجتماعي به شدت در گرو مرزباني، حريمداري و پرواپيشگي است و اين امر رابطه اساسي براي زيست انساني و ايمان است، به طوري كه هر چقدر اصل مرزباني، حريمداري و پرواپيشگي در عرصه اجتماعي پررنگ باشد، امنيت جامعه بيشتر و زمينه رشد تعالي انسانها فراهمتر ميشود. سه شاخص اصلي براي دستيابي به بهترين الگوي زيستن اسلاميقرآن و مجموعه معصومين(عليهم السلام) در الگوي زيست مسلماني بايد مورد بررسي و پالايش قرار گيرند و همراهي دو علم فقه و حديث ميتواند ما را در ارائه بهتر الگوي زيست مسلماني كمك كند.
چرا الگوي سبك علوي ممتاز استامام علي(عليه السلام) چون تربيت شده قرآن و قرآنشناس واقعي است و عمل قرآني دارد و در واقع انسان ايدهآل و تربيت شده پيامبر(صلي الله عليه و آله) است، بهترين الگوي زيست مسلماني است، همچنين نهجالبلاغه نيز چون گزيدهاي از آموزههاي علوي است، ميتواند به عنوان بهترين روش الگوي زيست مسلماني محسوب شود.
ده اصل سبك زيست اسلامي نهج البلاغهاصول مرزباني، حريمداري و پروا پيشگي؛ عدالت؛ پايبندي به عهد ايمان؛ صراحت و صداقت؛ رفق و مدارا؛ پاسداشت حقوق؛ تكليف؛ پارسايي؛ اعتدال و ميانهروي و پايبندي به كيفيت استخدام وسيله دهگانه اصول الگوي زيست مسلماني در نهجالبلاغه است. امام علي(عليه السلام) چون تربيت شده قرآن و قرآنشناس واقعي است و عمل قرآني دارد و در واقع انسان ايدهآل و تربيت شده پيامبر(صلي الله عليه و آله) است، بهترين الگوي زيست مسلماني است، همچنين نهجالبلاغه نيز چون گزيدهاي از آموزههاي علوي است، ميتواند به عنوان بهترين روش الگوي زيست مسلماني محسوب شود. خاستگاه مرزباني، حريمداري و پرواپيشگي خود انسان است و تا زماني كه اين بنياد اساسي در آدمي شكل نگيرد و استوار نباشد امكان هر گونه مرزشكني و بيپروايي وجود دارد كه ريشه همه سقوطها است. سلامت روابط و مناسبات اجتماعي به شدت در گرو مرزباني، حريمداري و پرواپيشگي است و اين امر رابطه اساسي براي زيست انساني و ايمان است، به طوري كه هر چقدر اصل مرزباني، حريمداري و پرواپيشگي در عرصه اجتماعي پررنگ باشد، امنيت جامعه بيشتر و زمينه رشد تعالي انسانها فراهمتر ميشود.
شيوه علوي در ميدان جنگعرصه حكومتي سختترين آزمون پرواپيشگي است، از آنجايي كه قدرت هر كسي را با خود ميبرد و اگر انسان در اين عرصه كنترل و نقد و حسابرسي دائم داشته باشد، ميتواند در مسير الهي و الگوي زيست مسلماني گام بردارد. در عرصه نظامي به راحتي مرزشكني صورت ميگيرد چون فضاي جنگ است، در صورتي كه در سيره اميرالمۆمنين و در نهجالبلاغه مشاهده ميشود كه امام در نامه 14 و 428 به تبيين رفتار با دشمنان ميپردازد: « و شروع جنگ از سوي آنان خود برهاني ديگر بر حقّانيت شماست و آنگاه كه دشمن به اذن پروردگار گريخت، فراريان را مكشيد و درماندگان را هدف قرار ندهيد و بر مجروحان «تير خلاص» نزنيد و زنان را با آزارتان برميندازيد،حتي اگر به شما ناسزا گويند و اميرانتان را دشنام دهند كه آنان از نظر جسم و جان و انديشه ظريف و ناتوانند.» بخش نهج البلاغه تبيان
منبع: خبرگزاري فارس مربوط به موضوع : سبك زندگي و فضيلتهاي اخلاقي | موضوعات مطالب آرشیو مطالب |